پل، سازهای برای عبور از موانعی مانند آب، دره یا جاده بدون بستن مسیر زیرین دیگر است. این سازه امکان عبور از موانعی را فراهم میکند که گذر کردن از آنها دشوار یا غیرممکن است.
طراحی پلها با عملکرد مورد نیاز، شرایط زمین، مواد مورد استفاده و سرمایهی در دسترس تغییر میکند.
این نوع پلها دارای کابلهای معلق بین برجها، همراه با کابلهای معلق عمودی هستند که وزن عرشه را تحمل میکنند. پل معلق را میتوان مانند گویی در نظر گرفت که از یک نخ آویزان شده باشد، نخ مانع از افتادن گوی میشود اما گوی به آسانی نوسان میکند.
بار وارد بر سازه پل معلق صرفا یک بار استاتیک با منشا وزن سازه و لود (شامل اشخاص قرار گرفته بر روی سازه) نمیباشد چرا که سازههای معلق تحت تاثیر بار وارده حرکتهایی نیز دارند و حتی در مسیر جربان باد نیز دچار بارگذاریهای ناخواسته میشوند. بنابراین نوع بار وارد بر پل معلق تلفیقی از بارهای استاتیک و دینامیک بوده و از این رو طبق استاندارد طراحیهای سازههایی با بار دینامیک نه تنها ظریب امنیت بسیار بالا در نظر گرفته میشود بلکه پدیدهی فیزیکی دیگری به نام رزونانس نیز در محاسبات، داخل میشود.
مزایای متعدد پلهای معلق عبارتند از هزینهی نسبتا کم، زمان کوتاه اجرای پل معلق و زیباییهایی که برای فضا بوجود میآورد همچنین از مزیتهای دیگر این نوع پل نسبت به سایر پلها میتوان به دهانههای بسیار عریض آن اشاره کرد، به همین دلیل از پلهای معلق را بر فراز آبراههای پررفتوآمد بنا میکنند.
پلهای معلق بر مبنای سازههای فلزی بنا شدهاند و در کل حمل بار در آنها توسط این سازهها میباشد و بنابراین طول عمری برابر با پلهای بتنی ندارند و در طول زمان نیاز به حفظ و نگهداری و هزینههای مرتبط با آن نیز هستند. تعویض قطعات اتصال و حتی سیم بکسل؛ البته با بازبینی فنی و مهندسی؛ بسته به محیط و در بازههای زمانی نسبتا طولانی از معایب اجرای پلهای معلق میباشد.
بله. پل معلق مشکین شهر، پل پیرتقی در خلخال، پل معلق درهی خزینه در لرستان، پل معلق نمک آبرود و غیره